Voedselintolerantietest
Help mee en deel!

De zes meestvoorkomende oorzaken van buikpijn

Lees wat de meestvoorkomende oorzaken zijn van buikpijn

buikpijn

Buikpijn vormt een veelvoorkomende probleem, vooral bij vrouwen. Soms weten we waar het vandaan komt maar soms weten we niet waar het vandaan komt. Het is een van die problemen die er wel zijn maar waar geen oorzaak voor aan te wijzen is. Een gang naar de huisarts is een optie, maar veel mensen komen daarvan vandaan zonder dat er een oorzaak gevonden is. Een gang langs oorzaken van buikpijn kan een verhelderende kijk bieden en kan je helpen te bepalen wat nu bij jou die buikpijn veroorzaakt.
Het hierna opgenomen bericht hebben wij, in het kader van voortdurende informatie aan onze lezers, overgenomen uit ‘Vriendin”.

Het komt vaak spontaan opzetten en is ook zomaar weer weg. Vaak heb je geen idee wat de oorzaak van je buikpijn is. Vriendin zet er 6 op een rij.

1. Stress: 1 op de 3 vrouwen

Bij sommige vrouwen veroorzaakt stress hoofd- of nekpijn, anderen krijgen last van hun darmen. Health coach Inge van Haselen: “Je hersenen en darmen zijn sterk met elkaar verbonden. Als je stress hebt, zenden je hersenen te veel prikkels uit naar je darmen. Doordat je veel stresshormonen aanmaakt, raakt je spijsvertering ontregeld.” Het geluksstofje serotonine speelt een grote rol bij deze ontregeling. Zo’n negentig procent van alle serotonine in ons lichaam zit in de darmen. Bij een goede werking levert serotonine een geluksgevoel op, maar bij een verstoring word je somber én raken je darmen van slag. En juist stresshormonen onderdrukken de aanmaak van serotonine. Daarom kun je in een slechte stemming of zenuwachtige staat ook last krijgen van je darmen. “Pak stress aan”, zegt Van Haselen. “Ga even wandelen, bel een vriendin, doe yoga-oefeningen of mediteer.” Daarnaast doe je er volgens haar goed aan om op je voeding te letten. “Schrap zoveel mogelijk suiker en voorgefabriceerd voedsel uit je menu. Trakteer jezelf op vezelrijke, verse groenten. Dit geeft je darmen de kans om te herstellen.”

Wat kun je nog meer doen?
• Zorg voor voldoende beweging: je darmen raken ‘in de knoop’ bij langdurig zitten. Bovendien maak je door te bewegen het geluksstofje endorfine aan. Maak bij buikpijn dus even een wandelingetje.
• Doe ontspanningsoefeningen: rol je schouders naar achteren, beweeg je hoofd naar voren, naar opzij en naar achter. Sluit je ogen en adem een paar keer achter elkaar diep in en uit. Als je relaxed bent, maak je minder stresshormonen aan en dat voorkomt een ontregelde spijsvertering.
• Buikpijn omdat je zenuwachtig bent? Zorg voor afleiding. Kijk een leuke serie of bel een vriendin. Hoe meer je focust op de buikpijn, hoe meer last je ervan hebt.
• Houd een dagboek bij. Wanneer ontstaat de buikpijn? Wat is eraan vooraf gegaan? Wat maakte dat je gespannen was? Zo krijgt je inzicht in de oorzaak.

2. Blaasontsteking: 1 op de 3 vrouwen

Bij blaasontsteking denk je al snel aan pijn bij het plassen en aan voortdurend naar de wc rennen. Maar wist je dat een zeurende pijn rechtsboven je baarmoeder ook op blaasontsteking kan wijzen? Boosdoeners zijn bacteriën die je blaaswand infecteren. Meestal komen die bacteriën uit je darmen. Als je last hebt van een chronische blaasontsteking, dan is je blaaswand door een beschadiging van het slijmvlies constant ontstoken. Blaasontsteking ontstaat als je verkeerd afveegt, waardoor je bacteriën naar de plasbuis toe veegt. En het klinkt misschien vreemd, maar ook van nauwsluitende kleding kun je blaasontsteking krijgen. Je zweet dan eerder, waardoor bacteriën en schimmels vrij spel krijgen. Als je snel last hebt van blaasontsteking, wordt afgeraden om inlegkruisjes te gebruiken; deze kunnen namelijk vaginale infecties veroorzaken, wat de kans op een blaasontsteking vergroot. Ook doe je er goed aan om voldoende water te drinken. Dit verdunt je urine en je spoelt er de bacteriën mee weg.

Wat kun je nog meer doen?
• Houd je plas niet op. Ga regelmatig naar de wc.
• Zorg dat je goed ‘uitplast’, zodat er geen urine achterblijft in je blaas. Neem dus de tijd voor een wc-bezoek.
• Plas na het vrijen. Dit voorkomt dat je door bacteriën van je partner wordt besmet, een veelvoorkomende oorzaak van blaasontsteking.
• Ga bij aanhoudende klachten naar de huisarts: waarschijnlijk heb je een antibioticakuur nodig. Bij chronische blaasontsteking zal de huisarts een kweek maken van je urine, om te kunnen bepalen welke antibiotica bij je past.

3. Pijnlijke menstruatie: 1 op de 4 vrouwen

Sommige vrouwen hebben geen centje pijn tijdens hun menstruatie, maar voor anderen betekent het een paar loodzware dagen. De medische term voor een pijnlijke ongesteldheid is dysmennorroe, en uit onderzoek onder jonge vrouwen blijkt dat tussen de 60 tot 80 procent er last van heeft. Na je 35ste levensjaar neemt de hevigheid vaak af, toch houdt een kwart van alle vrouwen last van ernstige menstruatiepijn. Zo’n 42 procent van alle vrouwen kan soms niet werken tijdens een ongesteldheid, blijkt uit cijfers van de Vereniging van Huisartsen. Of je veel klachten hebt, hangt samen met het niveau van prostaglandines in je lijf, dat zijn stoffen die een ontstekingsreactie veroorzaken. Bij een menstruatie worden deze stoffen actief: je immuunsysteem gaat op scherp, de doorbloeding neemt toe en je krijgt pijnklachten. Omdat de pijn voortkomt uit een ontstekingsreactie, zijn ontstekingsremmers als ibuprofen en naproxen het meest effectief. Een natuurlijke pijnstiller is seks: een orgasme zorgt ervoor dat je baarmoeder samentrekt, waardoor je prostaglandines verbruikt, en de ontstekingsreactie vermindert.

Wat kun je nog meer doen?
• Magnesium helpt je om PMS-klachten te tackelen. Ze zorgen voor balans in de hormonen oestrogeen en progesteron. Magnesiumbommetjes zijn bananen, spinazie, sojaproducten, roggebrood en pruimen.
• Omega-3-vetten gaan de aanmaak van prostaglandines tegen. Eet een lekker vette vis, bijvoorbeeld zalm of makreel, of neem een omega3-supplement.
• Drink zo min mogelijk koffie: cafeïnehoudende dranken verhogen de aanmaak van oestrogeen, een hormoon dat weer zorgt voor het samentrekken van de baarmoeder.

4. Het prikkelbaredarmsyndroom (PDS): 1 op de 5 vrouwen

Heb jij regelmatig een stekende pijn rondom je navel of net boven je baarmoeder, acute krampen, met uitstraling naar je zij? Kamp jij regelmatig met verstopping of diarree? Misschien heb jij dan wel PDS: het prikkelbaredarmsyndroom. Het wordt ook wel aangeduid als spastische darm. Maar liefst een op de drie vrouwen heeft er in mindere of meerdere mate weleens last van, een op de vijf kampt er chronisch mee. Voeding heeft absoluut invloed op PDS. Zorg voor een gevarieerd maar vooral vezelrijk dieet: let erop dat je genoeg vezels, lijnzaden en zemelen binnenkrijgt.

Wat kun je nog meer doen?
• Drink 1,5 tot 2 liter water per dag
• Stop met roken
• Zorg voor voldoende beweging. Dat bevordert de spijsvertering.
• Sommige vrouwen hebben baat bij pepermuntolie.

5. Endometriose: 1 op de 10 vrouwen

Als je enorm heftige menstruatieklachten hebt, kan dat duiden op endometriose. Gedurende de maand wordt onder invloed van hormonen je baarmoederslijmvlies dikker. Het bereidt zich zo voor op een eventuele innesteling van een bevruchte eicel. Wordt er geen eitje bevrucht, dan stoot je lichaam het slijmvlies af: je menstruatie. Maar soms raakt het baarmoederslijmvlies buiten de baarmoederholte. Tijdens elke cyclus zwelt dit slijmvlies aan en zorgt het voor bloedingen: endometriose. Dit is niet levensgevaarlijk, maar kan behoorlijk pijn doen. Ook kunnen er verklevingen ontstaan, waardoor je vruchtbaarheid afneemt. Gynaecoloog Annemiek Nap van ziekenhuis Rijnstate behandelt vrouwen met endometriose. “De meeste vrouwen met endometriose voelen een constant zeurende pijn. Tussendoor krijgen ze heftige pijnaanvallen, waardoor het lichaam verkrampt. Behandelen met hormonen helpt, maar dan kun je niet zwanger worden. Als je een kinderwens hebt, is het raadzaam om eerst te proberen zwanger te worden voordat je met de hormoonbehandelingen start.”

Wat kun je nog meer doen?
• Ibuprofen, naproxen en diclofenac helpen tegen de pijn.
• Zorg dat je onderbuik ontspant: neem een warm bad, of leg een warme kruik op je buik. Laat je partner je onderrug masseren.
• Het hormoon progestageen helpt de opbouw van baarmoederslijmvlies af te breken. Dit hormoon zit in de anticonceptiepil. Voor veel vrouwen werkt het slikken van een anticonceptiepil verlichtend.
• Laat je onderzoeken door een gynaecoloog die gespecialiseerd is in endometriose. Houd voor het consult een dagboek bij: wanneer zijn je klachten het hevigst?

6. Voedselintolerantie: 3 op de 100 vrouwen

Maagpijn, buikpijn, diarree, een opgeblazen gevoel: soms worden deze klachten veroorzaakt door een gevoeligheid voor een bepaalde voedingsstof. Het is ook mogelijk dat je allergisch bent voor een bepaalde voedingsstof, in dat geval reageert je hele afweersysteem. Andere symptomen die op voedselintolerantie kunnen wijzen: vlekken op je huid, jeuk, benauwdheid, hartkloppingen en hoesten. Health coach Inge van Haselen: “Er zijn vijf groepen voedingsstoffen waar je gevoelig voor kunt zijn: gluten, soja, lactose, eieren en maïs. En sommige vrouwen zijn allergisch voor pinda’s.” Volgens van Haselen is een intolerantie soms op te speuren door jezelf op dieet te zetten: in twee weken skip je één voor één een groep uit je menu. Na twee weken voeg je ze één voor één weer toe. Van Haselen: “Belangrijk is dat je grote porties eet, want dan merk je het effect pas. Als je na het eten van maïs een paar uur later opgeblazen, winderig en kramperig bent, heb je je intolerantie gevonden. En dan is het een kwestie van dit product uitsluiten.”

Wat kun je nog meer doen?
• Houd in een dagboek bij wanneer je last krijgt en wat je had gegeten.
• Weet je voor welke voedingsstoffen je gevoelig bent? Raadpleeg een diëtist. Zij kan je voedingsadviezen geven en samen met jou een dieet samenstellen.

Dit artikel is overgenomen uit “Vriendin”
https://www.vriendin.nl/gezond-en-mooi/buikpijn-dit-zijn-de-6-meest-voorkomende-oorzaken/

Leave a Comment: