Voedselintolerantietest
Help mee en deel!

Waarschuwingstekens voor Voedsel Intolerantie (11)

Je weet dat een maaltijd rijk aan uien of knoflook je buikkrampen en gastro geeft.


Knoflook, maar ook uien, kunnen een grote trigger zijn voor een Voedsel Intolerantie. Het is zelf zo dat sommige van de meest voorkomende voedseltriggers van spijsverteringsstress zijn uien en knoflook. Ben je dus een liefhebber van knoflook en/of uien en heb je na het eten last van je buik of moet je ineens veel winden laten, dan weet je waar het aan ligt. Veelal treden de symptomen pas op na een of twee dagen. Ben je er dan niet meer zeker van waar het nu eigenlijk aan ligt, dan kun je gaan proberen deze voeding te elimineren. 

Hoe komt het dat knoflook en uien vaak de triggers zijn


Dit komt omdat ze zo vaak worden gebruikt om smaak toe te voegen, maar ze zijn ook extreem hoog in FODMAP's.

Wat zijn  FODMAP's

FODMAP is een afkorting en staat voor Fermenteerbare Oligo-, Di-, Monosachariden en (And) Polyolen. Deze korte keten koolhydraten komen in grote hoeveelheden in onze voeding voor.

Fructanen (oligosachariden)
Vooral in granen en groente.
Galactanen (oligosachariden)
Vooral in peulvruchten.
Lactose (disachariden)
Vooral in melkproducten.
Fructose (monosachariden)
Vooral in fruit.
Polyolen
Vooral in groente en zoetstoffen.


Sommige FODMAP’s worden bij veel mensen slecht opgenomen. Dit is op zich helemaal niet erg, maar kan bij mensen met PDS wel klachten als een opgeblazen buik, winderigheid en buikpijn geven. FODMAP’s zijn niet de oorzaak van PDS, maar triggeren bij veel patiënten wel klachten.

Meer specifiek bevatten, zoals de in het boven genoemde knoflook en uien, beide fructanen die bekende triggers zijn in mensen die een beetje gevoelig zijn. Het beste is om ze tijdens de eliminatiefase van een laag FODMAP-dieet uit je dieet te verwijderen. Wil je toch van de smaak blijven genieten, dan  zijn er een paar oplossingen voor de smaak, waaronder het gebruik van olie met knoflookinsurine.

Het Fodmap dieet* ( met dank aan Gezondheidsnet)

Ben je echt op zoek naar een oplossing voor je vervelende darmen, dan is een Fodmap dieet wellicht een oplossing.

Het FODMAP-dieet bestaat uit twee fases; de eliminatiefase en de herintroductiefase. Je start met de strenge eliminatiefase, een fase waarbij je heel veel producten wegstreept uit je voeding. Je laat vier tot zes weken lang alle producten die rijk zijn aan FODMAP’s weg uit je voeding.

Daarna worden stap voor stap de FODMAP’s weer toegevoegd, bijvoorbeeld fructose (honing) of lactose (melk). Het herintroduceren van een groep kan 3 tot 6 dagen in beslag nemen, afhankelijk van het wel of niet ontstaan van klachten. Als de klachten wegblijven, kunnen die producten blijven. Maar als de klachten terugkomen, is het duidelijk wat de boosdoeners zijn. Tijdens het herintroduceren is het wel van belang dat je het strenge dieet blijft volgen, zodat je zeker weet dat eventuele klachten ontstaan door het te testen voedingsmiddel.

Uiteindelijk ontstaat een dieet op maat, zonder de koolhydraten die bij jou klachten geven. Dat dieet kun je blijvend volgen om klachten te voorkomen. Je kunt na de herintroductiefase wel je eigen grenzen op gaan zoeken. Producten die klachten geven hoef je ook niet per se altijd te mijden.

Voedsel Intolerantie Test

Het ontdekken van je eigen voedselgevoeligheden en het vervolgens onthouden van voedsel, is misschien wel het belangrijkste wat je kunt doen om deze aandoening te behandelen. Zoals bij veel gevolgen van een voedselintolerantie kan de oorzaak bepaald worden door de eliminatie methode toe te passen. Hierdoor kom je er achter welk voedingsmiddel de oorzaak kan zijn. Een uitstekend hulpmiddel daarbij is de Voedselintolerantie Test. Daarbij krijg je de resultaten van de voeding waar je intolerant voor bent. Je kunt dan op een gerichte wijze de eliminatie methode gaan toepassen. Daardoor kom je er sneller achter welk voedingsmiddel de oorzaak is. Wil je een Voedsel Intolerantie Test bestellen, dan kan dat door HIER te klikken. In vier eenvoudige stappen bestel je een test en aan de hand van het resultaat kun je zien waar jij intolerant voor bent.


Leave a Comment: